Eva Berlander - When they go low - we go high

Eva Berlander - When they go low - we go high

“When they go low – we go high”.

Säkert känner du igen citatet. Uppmaningen kommer från Michelle Obama när hon var en av föreläsarna på Demokraternas kongress i USA. Året var 2016.

Det är lätt att vara mjuk när andra människor behandlar oss vänligt. Det är lätt att titta på andra med varma ögon när de visar omtanke och positivt intresse. Det är lätt att vara kärleksfull när vår partner visar sin bästa sida. Det verkliga testet är när andra behandlar oss dåligt.

Tänk på stunder där du verkligen upplevt att du blivit orättvist behandlad. Kanske tillfällen där du blivit utskälld, anklagad eller rent av kränkt. Kanske vet du hur det känns att bli lurad, ljugen för eller lämnad?

När vi utsätt för någon annans sämsta sidor så är det både naturligt och mänskligt att känna sig arg, sårad eller ledsen. Den första instinkten är att vilja ge igen, stå upp för sig själv genom att sätta gränser, eller kanske t o m straffa dem för det dom har gjort.

Nu kanske du själv höjer rösten. Du hör dig säga elaka saker eller kanske stänger du dem ute. Eller kanske försöker du medla och ta på dig skulden, allt för att den andra ska bli ”snäll” igen.

Våra reaktioner är olika. Det vi gott kan konstatera det är att det vanligaste är att när andra ”go low” – så gör vi det också. Vi reagerar helt enkelt med försvar. Intressant nog känns det oftast riktigt bra. Det är helt enkelt, skönt att stå upp för sig själv när vi upplever att andra behandlar oss illa.

Tyvärr håller den härliga känslan av självförsvar och kraft, bara i sig en kort stund.

Verkligheten är att nu kommer den andra reagera på vad du gör, och dansen av kamp är igång. En ond cirkel där båda är förlorare. Här blandar vi ihop oss och blir det jag på lek kallar för en smoothie. Andras känslor blir det vi känner. Det vi känner blir vad andra känner och dessa känslor formar våra tankar och beteenden.
Intressant nog, bestämmer nu andra hur vi ska må och agera.

Jag tänker på ett annat citat ” Att bära på ilska är som att dricka gift och förvänta sig att andra människor ska dö”. Dessa kloka ord lär Buddah ha sagt.

Rent neurobiologiskt är dansen av försvar logisk. Den är logisk och oftast destruktiv. Speciellt när vi vill må bra och känna glädje. Att lära sig att lugna och reglera sitt eget nervsystem och öka vår egen motståndskraft mot vad andra gör är magiskt. Det är svårt och möjligt.
Det bästa är att det generar kraft, glädje och en känsla av trygghet.

When they go low – I try and want to go high!
Välkommen!

Denne episoden er hentet fra en åpen RSS-feed og er ikke publisert av Podme. Den kan derfor inneholde annonser.

Episoder(220)

Överansvar - när vi tappar kontakten med oss själva

Överansvar - när vi tappar kontakten med oss själva

I veckans avsnitt av Evas relationspodd möter Eva Berlander Jenny i ett varmt och mänskligt samtal om överansvar, medberoende och gränser. Varför tar vi så ofta ansvar för andra människors känslor, re...

11 Jun 1h

Att bli sedd är lite som när bollen går i nät - Eva möter Håkan Ericson

Att bli sedd är lite som när bollen går i nät - Eva möter Håkan Ericson

I det här avsnittet möter Eva Berlander fotbollstränaren och ledaren Håkan Ericson i ett samtal om bekräftelse, kontakt och inre styrka. Vi människor är biologiskt skapta för att bli sedda, hörda och ...

22 Mai 1h 1min

 Engagemang saknas — varför? Eva möter Lisa Arnborg

Engagemang saknas — varför? Eva möter Lisa Arnborg

I det här avsnittet möter Eva Berlander Lisa Arnborg. Engagemang handlar inte bara om prestation — utan om kontakt. När vi känner oss sedda och förstår att vi kan påverka, väcks något i oss. Och det ä...

1 Mai 1h 9min

Att stå kvar när livet skakar

Att stå kvar när livet skakar

Hur tar vi hand om det svåraste vi möter i livet? Och vad gör det med oss — som människor, i våra relationer och i vårt arbete? I det här avsnittet möter Eva Berlander, Tommy Ivarsson, som tillsammans...

10 Apr 1h

Inre och yttre ensamhet

Inre och yttre ensamhet

Eva Berlander möter Cecilia I det här avsnittet pratar Eva och Cecilia om ensamhet – både den yttre och den inre. Hur kan vi känna oss ensamma även i relationer, och vad händer i oss när vi inte känn...

20 Mar 59min

Att vara nära utan att förlora sig själv

Att vara nära utan att förlora sig själv

I det här avsnittet av Evas relationspodd kommer del två av Eva Berlanders möte med anhörigterapeuten Carina Bång. Tillsammans plockar de isär begreppen anhörig och medberoende – varsamt, nyanserat oc...

27 Feb 59min

När kärlek blir självutplåning

När kärlek blir självutplåning

När kärlek blir självutplåning – om medberoende och att vara anhörig Att vara nära någon som kämpar kan långsamt förändra oss. Vi börjar anpassa oss. Lugna. Täcka upp. Tänka före. Känna efter stämnin...

6 Feb 56min

Relationer & AI - hopp, hot eller samarbete

Relationer & AI - hopp, hot eller samarbete

I det här avsnittet av Evas relationspodd möter Eva Berlander trendspanaren Göran Adlén – mannen som gång på gång hjälper oss att se framtiden, ofta innan den ens har hänt. Tillsammans utforskar de de...

16 Jan 1h 1min

Populært innen Business og økonomi

stopp-verden
dine-penger-pengeradet
lydartikler-fra-aftenposten
rss-penger-polser-og-politikk
e24-podden
rss-borsmorgen-okonominyhetene
rss-skravla-gar
livet-pa-veien-med-jan-erik-larssen
pengepodden-2
rss-pa-konto
lederpodden
pengesnakk
finansredaksjonen
utbytte
stormkast-med-valebrokk-stordalen
okonomiamatorene
morgenkaffen-med-finansavisen
tid-er-penger-en-podcast-med-peter-warren
liberal-halvtime
rss-markedspuls-2