Podd #234 – Take back control

Podd #234 – Take back control

Take back control

Välkommen till Sälj- och marknadspodden från Business Reflex!

I dagens avsnitt tar Anders Hermansson, Lars Dahlberg och gästen David Tegenmark tag i ett högaktuellt ämne – den växande frustrationen över att många verksamheter har tappat kontrollen på sin tillväxtresa. Hur hanterar man egentligen osäkerheten i en tid när teknikutvecklingen rusar fram, köpbeteenden förändras, och sälj- och marknadschefer försöker navigera i en djungel av AI, nya trender och mängder av digitala möjligheter?

Med sin samlade erfarenhet inom konsultbranschen, tech och digital marknadsföring diskuterar trion varför det känns svårare än någonsin att samordna sälj och marknad för att skapa hållbar tillväxt. De delar sina egna insikter om fallgroparna när ingen riktigt vågar satsa, hur generationsklyftor och ökade krav påverkar resultaten – och framför allt vad som krävs för att ta tillbaka kontrollen och hitta ett fungerande recept för effektiv tillväxt.

Häng med på ett avsnitt fyllt av konkreta tips, skarpa spaningar om svenska bolags utmaningar – och mod att våga fokusera för att lyckas!

Om du vill prata mer om denna kontakt Anders på LinkedIn https://www.linkedin.com/in/andershermansson/

Läs transkribering

Anders Hermansson [00:00:05]:

Hej och hjärtligt välkomna till Sälj- och marknadspodden från Business Reflex. Jag har en podcast för dig som vill ha kunskap och inspiration- kring hur man säljer och marknadsför till den digitala business- och businessköparen. Jag heter Anders Hermansson. Idag ska vi prata om någonting superviktigt. Nämligen den där frustrationen som många känner eftersom man inte har kontroll på sin tillväxt. Och när man inte har kontroll på den där processen för hur man tillverkar nya kunder eller tillverkar nya affärer med befintliga kunder så får det en massa negativa effekter. Vi kommer även prata om hur man kanske kan göra för att komma tillrätta med det hela. Idag har vi en samtal, det är vi tre personer.

Anders Hermansson [00:00:46]:

Det är David Tegmark, Lars Dahlberg och jag själv som kommer att prata om det här ämnet som ligger oss väldigt varmt om hjärtat. Häng med in I samtalet. Hej David, välkommen till Sälj och marknadspodden.

David Tegenmark [00:01:01]:

Tack Anders, kul att vara här.

Anders Hermansson [00:01:03]:

Ja jäkligt roligt att ha dig här. Vi är liksom tre personer I det här avsnittet. Det är inte så ofta vi är tre personer, men Lasse är ju här också.

Lars Dahlberg [00:01:10]:

Jajamän, underbart Anders att vi har en sån otroligt härlig gäst med oss.

David Tegenmark [00:01:15]:

Och bara det blir komplex för då, vem ska säga vad här nu? Det är tre stycken.

Anders Hermansson [00:01:19]:

Exakt, vi kommer att prata I munnen varandra I flera timmar här. Nej, men grymt. Ingången till det här avsnittet, det är ju att vi har förlåt kontrollen över tillväxtresan. Det är så mycket som rör på sig I omvärlden och det är många som kämpar med både konjunktur och andra saker för att få ordning på sin tillväxt helt enkelt. Och vi tre som ska prata om det här idag, det är alltså jag, Anders Hermansson och Lars Dahlberg och David. Och Vi har liknande bakgrund, vi tre. Vi har jobbat med de här sakerna ur lite olika perspektiv under en himla massa år. Man kan väl säga att vi har kokat ihop den här insikten till att det är många vdar som har förhört kontroller på sin tillväxt helt enkelt.

Anders Hermansson [00:02:04]:

Och det skulle vi vilja göra någonting åt kan man säga.

Lars Dahlberg [00:02:09]:

Verkligen.

Anders Hermansson [00:02:10]:

Men jag tänkte så här för att få lite kontext kring vilka det är som pratar här. Kan inte du David berätta vem du är och vad du gör för någonting?

David Tegenmark [00:02:17]:

Jo absolut. Ett sätt att beskriva mig är att jag har en del lite så här nördiga intressen och jag är lite besatt av en fråga och det är så här, hur kan man maximera ekonomisk potential av kunskap? Det är en sån här grej som jag har, jag har varit liksom 25 år I consulting och tech och sådär. Så jag är väldigt intresserad av hur kan man liksom skala kunskap, kommer man upp från det här kronor per timme? Och då kommer jag automatiskt in på liksom massa saker som man måste kunna. Och det är det jag håller på med rätt mycket nu då. Jag har drivit ett bolag som heter Certus Growth. Det har handlat mycket om att hjälpa vd och team att bygga så här mätbarhet och skalbarhet. Och nu det sista här så har jag också ett annat tjänst eller varumärken kan man säga som heter då Solo Consultant Profits och där coachar jag solokonsulter faktiskt då inom tech. Så hur kan de liksom maximera både omsättning och vinst då? Så lite kort, jag är lite som ni då, nörd inom intäkter.

Anders Hermansson [00:03:14]:

Ja, grymt, intäktsnörd. Intäktsnörd, ja. Ja, det är en bra grej. Anders heter jag som sagt. Jag tillsammans med Lasse startade den här podden 2014 och har sedan 2013 för nya lyssnare drivit digitalbyrån Business Reflex. Vi kan man ju säga, vad vet vi I Business Reflex kan man fråga sig, det har vi nog aldrig förklarat I podden. Business Reflex är ju alltså en affärsreflex. Hur sätter man upp sitt bolag så att man kan göra affärer på reflex? Ungefär som att när man får en signal om någonting så ska det vara jämförbart när någon knickar till under knät så hoppar benet till.

Anders Hermansson [00:03:48]:

Så lätt ska det vara att göra affärer. Det är själva visionen med bolaget. Men om vi skulle gå in lite mer på det här med upptäckten. Om vi skulle dyka ner och dubbelklicka på den, David, kan inte du förklara lite mer kring dina insikter och vad du har upptäckt?

David Tegenmark [00:04:06]:

Ja, man skulle kunna sammanfatta det så som vi sa I inledningen här, att vi har lite grann tappat kontrollen. Och på ett sätt också tycker jag, om vi ska pinpointa någonting här, så tycker jag liksom lite grann att vd, vd entreprenör eller chefen har liksom tappat lite kontroll över tillväxten. Och för att dra lite mer kring det så liksom hela min karriär, jag har liksom egentligen aldrig haft någon formell säljroll men alltid jobbat med försäljning och klurat lite på hur går det till och försökt lära mig på olika sätt då. Men speciellt sista tio år när jag verkligen har grävt den här frågan och som varit besatt om hur gör man förstå digital marknadsföring I praktiken, hur får man till det här? Då har jag sett liksom en trend, jag vet inte om ni håller med, och det är så här, utvecklingen av teknik och modeller och annat går nästan fortare I tanke än I handling och implementering. Så gapet mellan vad man borde göra och vad man gör ökar. Det här tror jag skapar en frustration. Den får gärna kommentera men jag tror att en frustration. Vi hör ju det hos marknadsförare som tycker att det är frustrerande och liksom på olika sätt säljer säkert också men inte minst då vd som lite grann jag märker liksom det var lättare förr.

David Tegenmark [00:05:19]:

Så det var lättare förr.

Anders Hermansson [00:05:21]:

Och läx. Ja.

Lars Dahlberg [00:05:23]:

Nej, men jag håller verkligen med där. David är det precis det som som jag också känner så tydligt och nu är det det att köpa beteendet har liksom förändra sig väldigt snabbt igen. Mycket kopplat till det här med AI och digitalisering. Men det finns många andra trender I samhället som också påverkar köpabeteendet. Det går så otroligt fort och vi hänger liksom inte med. Så det här receptet för hur vi ska göra effektiv marknadsföring och försäljning inom B2B det är liksom oklart. Det har blivit suddigt och vdarna som inte alls hänger med här. De känner att jag har inte kontroll på hur det här ska göras och vad som är rätt sak att göra för att allting bara springer ifrån dem.

Lars Dahlberg [00:06:05]:

Och det är ju naturligtvis en väldigt läskig känsla. Och när man pratar med med vd och marknadschef nu inom B2B så känner jag det här väldigt tydligt att det finns den här frustrationen. Vad ska vi göra för att få tillbaka kontrollen? För att kunna få ordning på

Anders Hermansson [00:06:22]:

det här? Jag brukar lite skämsamt snacka om två KPI inom B2B-marketing. Den första KPI är att vdn tittar på marknadsavdelningen och frågar, gör ni något? Marknadsföraren visar upp svettpärlorna på pannan. Kolla vi gör kolla vi. Vi skickar ut hur mycket mejl som helst. Vi gör grejer. Brasar I vdn så slås dörren igen. Sedan framåt Q3 någonstans då öppnas dörren igen till marknadsavdelningen så frågar vdn. Du vi har fått rätt mycket fakturer här på marknadsgrejer.

Anders Hermansson [00:06:51]:

Vad ger det här egentligen? Och då blir det panik på marknadsavdelningen, för man kan inte svara på det. Så jag tänker att det är ett otroligt steg från att få till en marknadsprocess som genererar grejer till att få till en total tillväxt process som genererar pengar. Där de här två disciplinerna sälj och marknad jobbar ihop på ett bra sätt. Det har blivit som ni uttrycker det har blivit ännu svårare nu för nu är man dessutom yr av alla dessa möjligheter som poppar upp hela tiden. Så att det finns ju sales tech och marktech liksom upp över alla gränser nu då. Och som Lasse säger, köpbeteende förändras och kunderna gör inte som de gjorde förut och så vidare. Det är allting, det är fan kaos på alla håll och kanter.

David Tegenmark [00:07:37]:

Fråga till er då, vi pratar om marknadsavdelning, vd och sånt, men upplever inte ni också som jag att även säljare och säljeavdelningar upplever frustration? Det finns väldigt mycket olika nya teknik, man ska vara på LinkedIn och det finns tech och så vidare. Att även där finns det en viss frustration om man liksom inte riktigt vet. Har ni den uppfattningen också?

Lars Dahlberg [00:08:00]:

Absolut, jag håller verkligen med dig. Jag tycker också att mycket av det som Anders pratar om leder till att man inte vågar satsa. Man vågar inte satsa. Det är väldigt stökigt I vår omvärld generellt sett. Man vågar inte ta risk. Alla blir mindre riskbenägna. Men om man lägger på det här som vi sitter och pratar om att det finns en osäkerhet om hur man ska göra och receptet och allt det här och kunna få påvisade resultat och så så vågar man helt enkelt inte satsa fast det kanske är verkligen det man skulle behöva göra och framför allt alla härliga fantastiska svenska företag som vi har som har så otroligt fantastiska erbjudanden många gånger och så otroligt bra som grund att stå på. Vågar inte komma ut.

Anders Hermansson [00:08:40]:

Nej jag tänker också kopplat till sälj här att du kan inte citera en specifik undersökning men jag har ju läst flera undersökningar om att det är färre och färre säljare som faktiskt tar sin säljbudget och det blir det yrke som har blivit mycket svårare att vara bra på helt enkelt och det här med att det inom en säljroll kanske krävs. Den har breddats otroligt. Man ska ju vara ute som du sa David på LinkedIn och scouta leads själv. Sen ska man köra folk genom en hel säljprocess och så att man var duktig på att förhandla och få avslut på affärer. Det är en otroligt komplex roll. Dessutom så står man på en balansbredd och ska göra det här. Det är inte lätt.

David Tegenmark [00:09:25]:

Ett inspel som jag tänker på är att det finns ett gap I generationer. Vi pratar om silos mellan marknad, sälj, vd, tech,

Anders Hermansson [00:09:36]:

men det är

David Tegenmark [00:09:37]:

också en generationsskillnad. Och ta till exempel B2B-bolag där man å ena sidan behöver vara rätt erfaren för att förstå en bransch och förstå liksom hur man säljer, men samtidigt den yngre generationen är ju liksom native och de är online och de är på YouTube och de har mycket lättare att ta till sig. Så jag ser ju att det finns ett väldigt stort gap mellan de som faktiskt gör och kan och de som inte gör och kan. Och så finns det en generationsgrej att vissa saker kan de äldre, vissa saker kan de yngre. Så det här blir ju liksom lite grann en klurighet. Och slutsatsen, det jag ser då, tänk om man kunde få ihop alla de här perspektiven bättre.

Anders Hermansson [00:10:12]:

Och sen kan det finnas ett annat klapp, det är att många kanske, att sälj kan vara ett yrke man kan få som ganska ung. Medans många köpare inom B2B som ska fatta mer komplexa köpbeslut är då lite äldre. Så det blir ett generationsgap på den fronten också. Så det finns en massa gap här och stänga på på alla ledder helt enkelt. Om man tittar på som aktualiteten kring det här nu då. Varför ska vi, varför tar vi upp det här ämnet nu helt plötsligt? Vi har varit inne lite grann på att det finns omvärldsförändringar och sånt där, men vad säger ni?

David Tegenmark [00:10:51]:

Ja, alltså en sak som jag tänker på mycket det är att det finns ju alltid en risk att man, säger jag nu, halkar efter. Finns en känsla för en risk för det. Och det tror jag faktiskt är rätt verklig. Jag tror att det finns en risk att Sverige halkar efter. Lite grann ibland efter liksom USA för klarliga skäl där vi kanske liksom klarat oss lite förut. Vi har haft lokalt språk, vi har haft liksom en liten marknad, vi har haft vårdsett att göra det. Men jag ser ju liksom att det krävs nästan nu att man liksom hänger med mer, speciellt nu när AI gasar på och så vidare. Så det är både att företag riskerar att halka efter och det finns, jag tror att många känner det, jag känner det, vi känner det, att som person riskerar man att halka efter.

David Tegenmark [00:11:32]:

Jag tror det är många som känner det. Så det känns väldigt viktigt. AI kommer. Det är ett skifte. Jag ser en varning på att vi kommer behöva vara mer inom B2B, ute på de digitala plattformarna. Man säger så även, men våra köpare finns inte på Facebook och Instagram. Jo, det finns dom, så vidare då. Det finns lite nya sätt att driva bolag och liksom så.

David Tegenmark [00:11:53]:

Så att, det här låter kanske lite klyschigt då, det är inte meningen. Men jag vet inte vad ni själva säger. Jag tror att det finns en timingfråga. Det känns lite extra urgent på något sätt, tycker jag.

Lars Dahlberg [00:12:04]:

Jag skulle säga att det handlar otroligt mycket om att det är bara att konstatera att det går otroligt snabbt. Den här förändringen går otroligt snabbt. Och då, Och det finns väldigt mycket oklarheter I vad man måste göra. Då gäller det liksom att vi måste sätta ner foten nu för att inte ska bli ifrånsprungna och ta tillbaka den här kontrollen nu. Vi kan inte vänta. Det är mycket det tycker jag. Att Det är verkligen sense of urgency.

Anders Hermansson [00:12:33]:

Och det är väl kanske så att om man tittar I folksjälen så ligger ingenjörsskapet är det som excellerar I Sverige. Vi har ju åstadkommit grejer I det här landet som är helt brutalt otroliga jämfört med vår befolkningsmängd. Men det kanske är det därmed att vi förlitar oss lite för mycket på att uppfinningen ska sälja sig själv, varför den är så briljant. Så vi behöver spotta upp oss rejält just när det handlar om själva processen, ingenjörskapet kring själva intäktsflödet.

David Tegenmark [00:13:06]:

Ett inspel här, för det låter ju lite gloomy nu, jag skulle också vilja sätta ett positivt filter på det här. Varför det är viktigt, alltså det finns ju otroliga möjligheter om man ska vara lite positiv. Det finns 24-åringar nu som startar bolag och går ut globalt. Och touchar man bara I möjligheterna, jag tror möjligheterna är väldigt stora liksom. Sverige, jag har suttit nu sista året faktiskt och sålt mot USA. Jag har själv då annonser på Facebook, jag fångar in techkonsulter, jag har haft 200 säljmöten. Prata med dem. Jag märker av konkurrensen då, vad händer I USA och annat, men det jag märker är att I USA är man väldigt mycket bätt på att sälja, pitcha, lova.

David Tegenmark [00:13:45]:

Så kommer kunderna tillbaka till mig och säger, du de overpromisar lite. Och så ser jag att vi I Sverige är mycket mycket liksom mer kvalitetsmedvetna noggranna processer och sånt så jag ser ganska stort hopp liksom om vi bara nejlar vissa system systemmässiga process mässiga saker kring sälj då kommer vi kunna ta det och använda det och det ser vi ju också. Så att det är ett väldigt stängbart gap tror jag.

Anders Hermansson [00:14:11]:

Just det. Ja, om vi går in lite grann på det här då, Det finns ju en blueprint på hög nivå som är ganska självklar, men likt för Basquiat så är det många som då känner den här frustrationen som vi har fått bevis på så många gånger. Om man skulle komma in på det här med, hur skulle man kunna ta tillbaks kontrollen, David, återigen?

David Tegenmark [00:14:34]:

Ja, och det här… Vi satt ju lite innan och pratade om det här och liksom konstaterade att å ena sidan så finns det ju metoder och recept och så, det finns nästan för många och för mycket. Och det är hoppfullt. Å andra sidan så är det komplext ju. För ju mer delar det finns, ju mer saker, desto mer beslut liksom. Så, men en sak jag har upptäckt genom åren är att det finns lite så här valda, liksom inte valda sanningar utan verkliga sanningar som vi ju runt den här podden är överens om. Om vi ska dra dem så kanske vi kan spåna tillsammans lite. Tre steg har jag sett man behöver göra för att förenkla lite.

David Tegenmark [00:15:15]:

Fokus, bygga och sedan liksom köra. Och fokus, det händer mycket om det som du Lars bland annat predikar mycket. Fokus på målgrupp och erbjudan och en process däremellan. Och att liksom lite grann så här, om Jag vet min målgrupp, jag vet vad jag säljer. Då är det lättare att bygga en fabrik. Det bästa sättet att göra det här. Jag väljer och så väljer jag bort saker. Men det roliga och intressanta där tycker jag är så här.

David Tegenmark [00:15:40]:

Om man tänker att vi har en fabrik. Då är det nästan så att man skulle kunna se I resultaträkningen. Funkar den här fabriken? Om Jag vet att jag behöver svetsare, jag behöver liksom elektriker, jag behöver färg. Om vi har väldigt mycket svetskostnader och inga färgkostnader, då kan jag från början säga att den här fabriken funkar nog inte så bra. Och det är lite så Man kan se det. Det handlar om fokus. Och fokuset handlar om att välja vilka kostnader man liksom då lägger ner. Och de kostnaderna, de här aktiviteterna måste vara liksom hänga ihop då.

David Tegenmark [00:16:10]:

Det är fokus. Bygg sen är ju liksom, okej nu ska vi implementera nu. Anställer vi de här personerna? Vi ska ha målare och svetsare och elektriker. Vi måste ha rätt system för de här sakerna. Och det nya säkerhetspolitiken måste ha rätt budskap mot de här målgrupperna. Och den tredje scenen är det gamla vanliga. Tillräcklig aktivitetsnivå. Vi måste ha leads, vi måste stänga affärer, vi får inte glömma bort att prata med kunderna.

David Tegenmark [00:16:33]:

Så det här är mitt försök att göra det enkelt och hoppas att det inte låter självklart, för det är det ju inte då. Men teorin är ju faktiskt så här.

Anders Hermansson [00:16:42]:

Och bara sådana här små saker som jag tycker Man kan säga så att man inte går vilsig I det här. Jag tycker att det är en jäkla skillnad på att ha koll på sitt erbjudande och ha koll på sin produkt. De flesta bolag har koll på sin produkt. Du kan prata I månader om sin produkt. Men vad den produkten egentligen erbjuder för den här specifika målgruppen. Det kanske inte är lika självklart för alla. Så bara en sådan insikt och göra en produkt till ett erbjudande eller en tjänst till ett erbjudande är ett jättesteg. Och Det kommer ju sen ge en himla massa bra effekter kring både budskap och andra saker och fokus.

Lars Dahlberg [00:17:22]:

Ja just det, när man pratar fokus så är det, det kan vi, skulle vi kunna elaborera mycket kring, men det är fokus på en helt ny nivå som jag skulle I alla fall vilja kalla det för. Att vi verkligen inom B2B ser till att vara supertydliga med vår ideal kund och de huvudproblem som de har som vi verkligen kan addera maximalt värde på. Och även tänka då nästa steg då de som ska påverkas och ska vara med och ta beslut om att faktiskt köpa någonting och erbjuda någonting till dem som ger dem ett snabb värdeupplevelse så att de faktiskt kommer framåt istället för att behöva köpa hela konkarången och sitta och vänta på värde I ett halvår utan att hitta den här kopplingen mellan extremt tydligt problem och extremt tydlig lösning med tydligt snabbt värde är väldigt viktigt kopplat till den här fokusdiskussionen.

Anders Hermansson [00:18:17]:

Jag tror att det är ganska många som initialt, man kan ha workshops och sitta och känna sig smart I konferensrum och andra ställen där man ritar upp sina personer och sådana saker. Jag tänker mycket på vad som glappar sen.

David Tegenmark [00:18:36]:

Det är det

Anders Hermansson [00:18:36]:

vanliga som

David Tegenmark [00:18:36]:

händer med strategidokument,

Anders Hermansson [00:18:37]:

att de är de bästa dammsamlarna sen liksom sen civilisationens start. Då blir det så här att den här, när man kör fabriken, Att göra det på ett sätt där man hela tiden har kontroll på mätarna så att säga. För att se om fabriken fungerar optimalt. Att investera I att göra sig mätbar brukar jag säga. Det är ju en investering I sig. Alla vill ha ROI på det här och så vidare. Men man investerar ingenting I termometern fast man vill veta hur varmt det är för att veta om maskinen blir överhettad eller om den går kallt och så vidare. Det tänker jag.

Anders Hermansson [00:19:19]:

David kan inte du prata lite mer om det där för att just att ha kontrollen under gång är ju någonting som det är väl det svåraste känner jag.

David Tegenmark [00:19:28]:

I’m glad you asked, du kan berätta om min Excel from hell, som är så stor nu att jag drunknar I den själv. Jag ska bara säga en kommentar innan jag går in på det, jag ska bara säga bara kommentera tillbaka det ni sa där med erbjudanden. Jag märker det också när jag jobbar mycket med USA, hur det här att kunna formulera ett liksom level 10 offer, att våga liksom lova nästan och det är nästan, låter nästan lite marknadsföringsmässigt over promise, men lite så här, jag hjälper dig som är roll, solokonsult, öka intäkterna med 100 000 inom sex månader med min unika metod CSO, annars garanti betalar du inte. Varianter på det här är ju en formulering av värde med låg risk, hög sannolikhet att vi lyckas, viktiga saker. Det är väl lite så, det är en av liksom delarna där, om du inte håller med om det.

Anders Hermansson [00:20:25]:

Det är väl ofta som man inte vågar lova resultat. Precis. Det blir lite läskigt. Då säljer man timmar istället. Jag såg någon jäkla bra rulle på LinkedIn faktiskt. Det var någon som sa att om du säljer timmar bara, då är det bara ett bevis på din brist på självförtroende. Du ska sälja resultat och ta jävligt bra betalt för ditt resultat. Vad tänker du Lasse?

Lars Dahlberg [00:20:48]:

Jag vill gå tillbaka lite till det här som du spelade in hos David, det här med att köra det. Därför att det är otroligt mycket, liksom nyckeln till framgång. Vi säger nu att vi hittar det här fokus, fokus, fokus och vågar ta fokus. Det är det som är en stor del av problemet tycker jag när man pratar med många, att de vågar inte hitta det här lasfokuset som vi snackar om. Men sen kommer man till ett läge där man ska köra. Man har en process, man har mätbarhet och man ska få den processen att exekvera. Så failar man där. Man tappar fokus där.

Lars Dahlberg [00:21:20]:

Och då blir det liksom inte det man behöver få ut utifrån för att verkligen få till det. Och det blir lite grann så här att om man lyckas med det här nu David med de här tre delarna på det här nya sättet, att hitta fokus och bygga och liksom verkligen driva och operera det här. Då får man ju möjligheten sen att på ett mycket lättare sätt förstå vad man ska utveckla och vad man kanske ska börja att göra som man kanske inte gör och framför allt börja titta på olika typer av agenter populärt nu pratar om som kan hjälpa en att verkligen lyfta fabriken och skala fabriken till en helt ny nivå av effektivitet. Och den potentialen är enorm men den är väldigt svår eller nästan omöjlig att få till om man inte kan ta det här kontrollsteget som vi sitter och snackar om just nu.

David Tegenmark [00:22:15]:

Det är ett Jättebra poäng och om jag ska spinna på det du sa Anders om mätbarhet, den är intressant. Det finns olika aspekter som jag tror är bra. Första är liksom den här tillväxtekvationen som man kan lite grann slå sig själv I huvudet med eller som alla, Alla jag träffat, vd och andra I styrelsen, så säger man detta, så säger man skulle det vara bra att ha det här? De bara, ja det är drömmen. Och det är lite grann det här så här, man vet hur mycket det kostar att skaffa en kund. Man vet vad det kostar. Det betyder omvänt då, Om jag lägger de här 20 000, då får jag en kund. Hur många kunder vill du ha? 10. Jag lägger 200 000, jag får 10 kunder.

David Tegenmark [00:22:51]:

Och det här är liksom det som alla vill ha. Så vill man ha in lite cash tidigt, och sen tjäna pengar I merförsäljningen då I Lifetime Customer Value. Och den lifetime customer value vinsten gången han tar kunder är ju värdet av bolaget. Så det är en ganska enkel ekvation. Men för att få till den, då har jag hittat några nycklar. Första är liksom att I det här stormen och en liksom saker som händer, om man försöker ha en tankemodell, Det är inte alltid jättelätt, men tänk I Scanias fabrik med massa produktionslinor. Om vi bara mätte input och output hade vi inte haft så mycket koll. Men kan vi på något sätt skapa motorvägar, då finns det ledtrådar till det.

David Tegenmark [00:23:29]:

Nykund för den här produkten till de här målgrupperna. Det är en liten produktionslina av lätta lastbilar. Det är lite lättare att liksom mäta den. Vad kostar det här att skaffa en kund och vad säljer vi här för någonting? Och summan av alla de här liksom små flödena då, nykundsflöden och befintligflöden, Det blir fabriken. Så det saknas ett lager här och de här mellan nivån där man kan liksom sätta upp och mäta dem. Och kan man mäta dem bara för sig då blir det liksom då blir solen I centrum, planeterna åker runt, allting blir I ordning. Sen har jag all respekt för att det här är alltid svårt att få till. Man har liksom Excel-blad från hell och det är svårt att få data.

David Tegenmark [00:24:09]:

Men det är inget snack om att teorin här stämmer, det här är bara för mig vetenskap och science.

Anders Hermansson [00:24:17]:

Ja, och det blir väl också så att då, när man har lite koll på det där, så kan man också få självförtroende att investera I olika initiativ som inte bara är… För jag har en känsla av att det är, nu när vi, Om man rullar tillbaka till början av podden, det är så rörigt och det finns så mycket omvärld och det finns så mycket möjligheter och verktyg att heja på. Att man bara gör små duttar. Man vet inte hur man ska välja vilka av alla möjligheterna man ska hoppa på och investera I. För man har ingen ingångsdata överhuvudtaget för det beslutet. Så det blir så här, vi köper den här programvården, kan du testa den? Ja men du ringer Kallringen på torsdagar, eller vi gör det här lite på LinkedIn. Så man fladdrar runt lite grann och så där. För att det finns inget beslutsunderlag för att göra ett större initiativ, ett ordentligt fokus kring någonting speciellt I den här fabriken.

Lars Dahlberg [00:25:06]:

Behovet för att skapa den här metoden har aldrig varit större, precis av den anledningen du beskriver Anders. Och förväntan på marknads- och säljfunktionen framåt kommer dessutom att öka parallellt med att det har blivit mycket svårare att förstå vad receptet faktiskt ska vara för att man ska kunna nå fram och våga.

David Tegenmark [00:25:30]:

Det finns en poäng här som jag vet att du pratar om också Lars mycket. Och det här ser jag jättetydligt I USA och de som gör det här bra. Det handlar mycket om att förenkla och tänka att vi har ett enda flöde. Det är väldigt svårt att skaffa nya kunder. Speciellt om vi är ett B2B-bolag. Det man ofta vill då, att man vill exponera alla sina produkter till alla nya kunder, det I sig skapar komplexitet. Tänk om vi kunde göra så att vi hittar ett sätt hur kunden ska köpa första gången och så har vi liksom bara jättesmalt litet. Och du pratar ju mycket om det Lars och jag har gjort en del på det.

David Tegenmark [00:26:02]:

Instegtjänster är ett instegserbjudande med tricket att om vi har fått kunden att köpa första gången då är det medförsäljning mycket lättare. Så den här uppdelningen, det har jag sett genom alla år att jag brukar fråga så här, kan du mäta vad det kostar att skaffa en kund, ny kund? Då sa de nej. Och då kommer följdfrågan så här okej men har du koll på hur mycket du säljer din ny kund versus befintligt då? Nej, nej det är bara liksom affärer I vårt system och redan där så ser jag okej här har vi liksom orsaken. Du ser vi delar inte upp ny kund befintligt men gör vi det sen då kommer vi upptäcka att det kanske finns ett sätt, en kanal som är bättre än de andra. Varför inte lägga alla kraft på det då? Man kan växa till 10, 20, 30 miljoner eller globalt, bara ha en kanal och en produkt så. Det här är liksom en liten nyckel och

Anders Hermansson [00:26:48]:

det är

David Tegenmark [00:26:49]:

klart då måste man ju designa det så då också från början.

Anders Hermansson [00:26:55]:

Jag håller med, vi har pratat om begreppet när vi pratade innan om olika, synliga trattar där inne I fabriken, du kallar det motorvägar, men jag konstaterade att det finns ett bolag som har försökt avskaffa tratten, det är HubSpot. De har ju sitt flywheel istället. Och sen så nu eftersom vi slår på de flesta beta-funktionerna I HubSpot, så har jag slagit på deras nya navigation som kommer nu för alla under april, maj. Där finns det en speciell meny för sälj, och det är en tratt. De klarar inte ens själva. Jag tycker rykten om trattens död är betydligt överdrivnad, som man säger. Man kan tänka på ett intäktsflöde som en sån tratt med konverteringssteg.

Lars Dahlberg [00:27:45]:

Den nya mini-tratten.

David Tegenmark [00:27:47]:

Vi behöver inga nya ord tror jag. Vi behöver bara göra det vi vet.

Anders Hermansson [00:27:52]:

Exakt. Ja hörni, intressant tycker jag, jag är ödmjuk inför att den här blueprinten är på en viss nivå och det som vi säger, alla komponenter och all kunskap om hur man borde göra finns därute. Men uppenbarligen är det många som inte får till det. Jag skulle vilja säga också att anledningen till att en medicin inte funkar för alla det är att alla bolag är ju olika och har olika förutsättningar. Så 1 size does not fit all då kan man ju säga. Och jag vänder mig till er lyssnare. Om det är så att du känner den här frustrationen så behöver du inte ha dålig samvete för det. Det är väldigt många som gör det, så du är definitivt inte ensam om det här.

Anders Hermansson [00:28:40]:

Vem vet, vi kanske kan hjälpa dig att bidra på något sätt. Man får vara ödmjuk för att man inte kan hjälpa alla. Men om det är så att ni skulle vilja prata mer om de här sakerna så får ni gärna, vad heter det, dm mig på LinkedIn, Anders Hermansson. Så kan vi ta konversationen därifrån. Och som sagt, vi gör mycket för att det inte finns ett recept som funkar för alla men åtminstone en bra startpunkt som har visat sig I ganska många fall I alla fall. Det finns det. Har ni några slut ord här. Vi brukar ju alltid.

Anders Hermansson [00:29:15]:

Vi brukar alltid försöka sluta alla avsnitt med det konkreta tipset. När man nu har fått till sig den här kunskapen- vad är nästa sak man borde göra, förutom att kanske ta kontakt med oss? Vad skulle du säga, Lasse?

Lars Dahlberg [00:29:31]:

Ja, jag tror att… Det gäller att verkligen bestämma sig för att sätta fokus på den här frågan med marknadsföring och försäljning på riktigt. Försäljning på riktigt riktigt för att om det är så att man känner lite frustration runt det där just nu så kommer det nog bara den att öka rejält och det kan gå väldigt fort och försöka engagera liksom företag lite grann runt den här kontrollfrågan. Ja, jag tror det.

Anders Hermansson [00:30:11]:

Det kan vara då, om jag skulle tolka det rätt här, så blir det så att på nästa ledningsgrupp så skulle man då verkligen ta upp frågan och säga vi har faktiskt en process här för att för att skaffa oss nya kunder och skaffa oss intäkter på befintliga. Är den okej eller tror någon att den skulle kunna förbättras? Det kan vara en bra fråga att ställa till folk så får man lite input där kring vad folk tänker just nu. Där kan man börja. Vad tänker du David?

David Tegenmark [00:30:35]:

Jag blir lite lockad, jag fick en minne här från en konferens, jag såg Richard Branson och någon mer I någon stor event och så skulle de ge tips till entreprenörer. Och så var det den ena snubben han var lite sådär formell och lite tråkig, men det här är svårt och liksom så. Så kommer Richard Branson och ni vet hur han är liksom, han bara, jag säger som jag alltid säger, screw it, just do it! Det kanske inte gäller nu idag. Varför inte? Jag har ingen bra såhär, det här ska du göra, men däremot har jag en lite av en vision då,

Anders Hermansson [00:31:08]:

som

David Tegenmark [00:31:08]:

jag tycker är intressant. Och det kan man ju kanske jobba mot, för att så här, om man vill ha kontrollen, Då brukar man ju ha ett kontrollrum. Min vision är att man har som I Scania, man har liksom en en dashboard på väggen där man ser flödena, liksom med lite rött och gult och grönt och framförallt att man ser rätt siffror. Om det är någonting man ska göra då tror jag att det är det. Det är så vanligt att man sitter och kollar på fel siffror. Vi sitter och kollar på bilen, liksom I bilen på motorvägen. Åh, vi kör I tjärnkilometertimmen. Det är två kilometer timmen mer.

David Tegenmark [00:31:39]:

Och bakom oss tutar de om man borde köra I 90 liksom. Så det här löser vi inte nu. Men tipset eller rådet är försök att få rätt mätning och rätt siffror. Det tror jag vi tillsammans ska jaga för har man det då är det mycket, mycket lättare att se vad vi ska göra tror jag.

Anders Hermansson [00:31:56]:

Just det, skaffas en situation där man mäter rätt siffror, samma siffror över tid För det kan också vara att man tar den KPI som känns bäst för dagen.

David Tegenmark [00:32:04]:

Just det. Och lägger in I sin powerpoint. Och tar den man har.

Lars Dahlberg [00:32:07]:

Nej precis. Kan man inte mäta då har man inte kontroll.

Anders Hermansson [00:32:10]:

Nej. Nej det är sant. Det är sant. Det är exakt. Kan man inte mäta har man inte kontroll. Mycket bra slutord så här. Ska vi säga så hörrni. Jag skulle tacka er båda för att ni var med I avsnittet av Sälj och marknadspodden.

Anders Hermansson [00:32:22]:

Vi hörs snart igen. Om ni vill snacka mer om det här kan ni dm mig på LinkedIn. Ha det så bra. Hej då.

David Tegenmark [00:32:30]:

Hej då!

Lars Dahlberg [00:32:31]:

Tack och hej!


The post Podd #234 – Take back control appeared first on Business Reflex.

Episoder(244)

Podd #204 – Så påverkas du av cookiedöden

Podd #204 – Så påverkas du av cookiedöden

Dagens gäst – Anders UhlinÄr du redo för en cookie-lös framtid? Anders Uhlin är Nordenchef på teknikbolaget Quantcast. Han har stenkoll på digital marknadsföring och annonsering i världen utanför Google och Facebook – och utan cookies. I det här avsnittet av Sälj- och Marknadspodden pratar vi om varför en blå länk på internet kan kosta mer än en TV-reklam spot, hur man når sin målgrupp på det “öppna internet” och vem som egentligen är förloraren när kakorna försvinner. Podden får dig att tänka efter och ger tips på hur du ska gå vidare utan tredjepartskakorna och utan att riskera att tappa din målmarknad. Läs mer om ämnet i bloggen: Slutet för tredjepartscookies & framtidens digitala marknadsföring The post Podd #204 – Så påverkas du av cookiedöden appeared first on Business Reflex.

9 Sep 202242min

Podd #203 – Så konkurrerar du med giganter som Google och Facebook

Podd #203 – Så konkurrerar du med giganter som Google och Facebook

Dagens gäst – Adam StighällKan man verkligen konkurrera med mediajättarna som Google och Facebook? I det här avsnittet av Sälj- & Marknadspodden träffar vi Adam Stighäll som arbetar som säljchef på Laget.se som sedan 2004 har levererat system till klubbar och lag inom svensk idrott och är idag Sveriges i särklass största aktör och har hittat en otroligt tydlig nisch med ett recept på hur man faktiskt kan konkurrera med de stora mediajättarna som Google och Facebook. Laget.se kammade hem IAB Sweden Mixx Awards utmärkelse “Årets digitala säljteam- 2021”. Bakomliggande framgångsfaktorer till detta var att Google och Facebook står för 99 % av reklamtillväxten och Adam såg snabbt att de behöver kartlägga vilka möjligheter dem kan ha för att särskilja sig och vilka resurser som de kan vara vassast i. Det och mycket mer pratar vi om i detta avsnitt av podden. Vill du läsa en sammanfattning av intervjun med Adman Stighäll i text? Se nedan. Affärsmodellen bakom Laget.seLaget.se består av två olika affärsområden, vi har ca 3000 idrottsföreningar som nyttjar vårt system dels som ett back-office system och ekonomisystem/medlemsregister men också som en hemsida för klubbar och lag. Ena benet ligger hos idrotten och deras andra hos reklam- och sponsorintäkter (vilket möjliggör att de kan satsa på föreningar). Idrotten i sig  väcker ett stort engagemang. Sponsring  blir en naturlig del i bilden, ett exempel på sponspring kan vara: Sommarturneringar är i full igång igen och alla fotbollsturneringar börjar explodera igen efter pandemin.  Vitvarubolag X ska ställa ut sina tvättmaskiner på de olika turneringarna och sponsra med det så idrottsföräldrar kan tvätta sina barns kläder under turneringen. Detta resluterar sedan i att vitvarubolaget Xkan gå ut och säga att de har tvättat x antal kläder under dessa lokala turneringarna.  Laget.se kammade hem IAB Sweden Mixx Awards utmärkelse  “Årets digiatala säljteam- 2021”. Bakomliggande framgångsfaktorer till detta var att med insikt att de stora mediahjättarna som Google, Facebook och Youtube står för 99 % av reklamtillväxten, så insåg dem snabbt att de behöver kartlägga hur man kan särskilja sig och vilka möjligheter som Laget.se kan vara vassast i. Trots utsatt marknad så hade dem en tillväxt i i fjol på 57 % på reklamaffären.  Vad har digitaliseringen  haft för påverkan de senaste 6-7 åren?Mediabolagen har valt att konkurrera på jättarnas premisser, med fokus på att man ska automatisera och digitalisera all försäljning. Det som man tidigare hade som konkurrensfördel var närvaron på den lokala marknaden (B2B-försäljning) – något som försvinner allt mer i takt med digitaliseringen. Vad finns det för trender framåt inom denna bransch?Det som är väldigt påtagligt är att det som inte går att mäta, finns inte. När man vant sin ledningsgrupp att allt grundar sig i data då vill den som levererar marknadsplanen leverera det som man vet ger avkastning och som är 100 % mätbart. Andra tankar framåt om trender inom branschen är kriget om mätpunkterna. Det är svårt att konkurrera mot Facebook och Google när dem är två stora leverantörer av de stora mätverktygen.  I en värld med mycket brus så tas det snabba beslut baserat på känslor. Vad finns då kvar i en värld fylld med brus? Man kan välja ut något som engagerar, vilket idrotten gör. Den har en känslomässig anknytning till extremt många och idrott är väldigt kraftfullt content som det investeras allt mer pengar i. Hur konkurrerar man med dessa globala jättarna?Om man är en underdog så måste man börja med att inse att man inte kommer vinna och bestämma sig för att inte bli bäst på det dem bestämmer sig för att bli bäst på.  Att  skaffa sig en upfattning om vad deras USP är så att man inte har samma. Man kan inte konkurrera med t.ex. Facebooks spelregler och sälja billig räckvidd. De snabba förflyttningarna i media medför ett typ av vakuum i marknaden som man kan dra nytta av. Tips på hur man kan konkurrera mot de globala jättarna: Ta reda på vart jättarna eller dina konkurrenter verkligen är superbra på och ha fokus på att göra tvärt om. Tänk på hur man kan komplettera det dom gör. Då vänder man det som kanske var en svaghet från början till en styrka(exempelvis om kundbemötandet endast är en chatbot så gör tvärt om och fronta telefonnummret högst upp på sidan istället för en chatbot). Tänk på att ha en spetsinriktning som ni är bäst på. Är man inte bäst på något inom media idag kan man lika bra lägga ner (om man vill ha reklamintäkter). Identifiera digitala pains, ha stark kundkännedom som resulterar i en konkurrensfördel.  Hur identifierar man sin egen Digital Pain?Digital pains-  skav som uppstår hos  konsument/kunden när något inom branschen drar iväg och  går alldelses för fort. Detta kan man dra nytta av och vända till sin styrka. Exempel på detta är när man vill lösa ett snabbt problem med sin leverantör och hittar inte derastelefonnummer. Detta konkreta exempelleder till en konkurrensfördel för den lokala marknaden. Vad ska man tänka på kring sin utveckling av erbjudande över tid i en föränderlig bransch?Det man ska tänka på går i linje med att bli bäst på någonting specifikt ur kundens ögon och samtidigt arbeta på att inte tappa kundnärvaron. Ta intryck från närliggande branscher eller de  som ligger snäppet  före sin egna genom att förslagsvis lyssna på poddar som ofta har dagsaktuell information jämfört med böcker. Hur värdeskapar ni till er målgrupp?Vår målgrupp består av idrottsfamiljer och föreningsliv. Vi diskvalificerar kunder i ett tidigt stadie där vi inte har vår spets vilket ger en hög hit rate på affärer. Det är inte där vi ska lägga fokus, utan på de kunder som kan generera mest värde.  Vi strävar efter en långvarig leverantörs- och kundrelation. Så att vi kan vara säkra på att vi kan vara det bästa alternativet över tid. Adam tipsar Favoritpodden: “Planet Money”  med 20 min om ekomoniskt fenomen. Boken: “The  Transparacy Sale” av Tod Caponi om  varför man tjänar på att vara ärlig och öppen med sina kunder. The post Podd #203 – Så konkurrerar du med giganter som Google och Facebook appeared first on Business Reflex.

21 Jul 202238min

Podd #202 – Sälj mer genom att kombinera inbound och outbound försäljning

Podd #202 – Sälj mer genom att kombinera inbound och outbound försäljning

Dagens gäst – Karin AxelssonÄr kombinationen av inbound och outbound marketing receptet för mer tillväxt? I det här avsnittet av Sälj- och Marknadspodden träffar vi Karin Axelsson som arbetar som säljchef på Pineberry, en digitalbyrå som hjälper kunder med sökordsoptimering och digital annonsering. Med en redan framgångsrik inboundstrategi som fyller på leads i säljarnas knän, adderade Pineberry outbound marketing som ett komplement för att växa ytterligare. Hur fungerade den nya strategin? och hur får man sina befintliga inbound-säljare att motiveras för kalla samtal? Det får du reda på i podden! Vad menas med inbound och outbound marketing? Inbound är en sälj- och marknadsföringsmetod som går ut på att få potentiella kunder så pass intresserade av ditt erbjudande att de tar kontakt med dig – istället för att du ska gå till kunderna. Outbound betyder uppsökande försäljning och marknadsföring. Det är en metod där man aktivt letar upp och kontaktar företag som man kan sälja in sitt erbjudande till. Lär dig mer om hur du ska tänka kring din inbound marketing-strategi i vår guide – helt utan kostnad. The post Podd #202 – Sälj mer genom att kombinera inbound och outbound försäljning appeared first on Business Reflex.

5 Jul 202244min

Podd #201 – CAC payback och hemligheten bakom mer tillväxt

Podd #201 – CAC payback och hemligheten bakom mer tillväxt

Företag bryr sig mest om tillväxtI podd 198 träffade Sälj-och Marknadspodden Niklas Carling som arbetar som tillväxtstrateg på Monterro. De har gjort en intressant undersökning om nordiska SaaS-bolags tillväxt och vad som är unikt för företag som växer över 40% per år. Det visade sig i undersökningen att det företag generellt bryr sig mest om är tillväxt. Vi var många som som efter podden lämnades med följdfrågan: Vad kan jag göra med den här informationen? Så i detta poddavsnitt delar Anders Hermansson och Lars Dahlberg, grundare på Business Reflex, erfarenheter kring detta ämne och hoppas kunna bidra till er lyssnares framgång. Framförallt för dem som fokuserar på tillväxt! Lyssna på vår podd där vi granskar och reflekterar över tillväxthemligheterna och delar våra egna erfarenheter! Eller fortsätt att läsa i textform nedan. Tillväxt och CAC paybackRapporten ”Nordic B2B Software Growth Benchmark 2022” där runt 120 företag har svarat på en rad olika frågor kopplat till affärsstrategier handlar mycket om vad företagen fokuserade på och vilka utmaningar de har. Man delade upp bolagen i olika kategorier beroende på omsättningen per år och de tre sakerna som de alla hade gemensamt var fokuset på tillväxt, lönsamhet och cash balance. Samtliga hade tillväxt som första prioritering och det tyckte vi var extra kul eftersom det är precis det vi arbetar med. Det presenterades många tänkvärda KPI:er att hålla koll på för ett tillväxtbolag, men det KPI vi tyckte var extra intressant och som inte talas så mycket om är CAC payback (Customer Aquisition Cost). Det är alla de pengar man lägger i sälj- och marknadföringsresurser för att få en ny kund. Man mäter alltså hur lång tid det tar innan man får tillbaka pengarna man investerat för att förvärva en ny kund. Vi säger att ett SaaS bolag säljer och lyckas stänga ett 12 månades kontrakt med en kund men samtidigt har en CAC på över 12 månader, betyder ju det att man måste lägga så mycket pengar och tid för att få en ny kund att det inte täcker kostnaden för första årets kontrakt. Skulle kunden sluta köpa ens produkt året efter så har ju det resulterat i en ren förlust. Så vi tror absolut att man ska passa sig för att ha en CAC som är över 12 mån. Hur hög CAC har bolag med snabbast tillväxt?I rapporten kunde vi se att de bolag som växer snabbast vanligtvis har mindre och fler affärer. De har också en högre investering i Customer Acquisition Value. Det betyder att de tillåter sig själva att investera mer pengar i att få fler nya kunder. Om man då ska passa sig för att ha en CAC som ligger långt över 12 månader så har det visat sig att bolag som växer allra snabbast har en CAC payback på 9 månader. De mindre bolagen som inte växer lika mycket spar ofta in på marknad och sälj och landar på en CAC payback om 8,3 månader. Den lilla skillnaden får alltså stor påverkan på tillväxttakten. CAC känns minst sagt som en väldigt viktigt KPI att ha koll på. Vad är det för typer av kostnader som CAC består av?Customer Aquisition Cost består av alla de kostnader som man lägger för att få in nya kunder. Dels kostnader för personal och kompetens inom försäljning och marknadföring men också annonsering och content marketing. Vi brukar kalla detta för affärsgenerering. Annonsering är ju bara en del i detta som kan brytas ner i flera områden. Dels behöver man arbeta med annonsering för att skapa awareness (varumärkeskännedom) men också consideration (när du överväger att köpa en produkt) och konverteringar (leads). Här behöver man även ha koll på sin “cost per lead” – det man betalar för att få ett lead när man annonserar. En annan intressant del-KPI i CAC payback hamnar på säljsidan. Har ens säljare månadslöner så vill man gärna veta hur lång säljprocessen är. För varje minut av säljprocessen behöver en säljare få betalt och har man då en väldigt liten average deal size och en väldigt lång säljprocess går det inte riktigt ihop. Utöver kostnader för sälj- och marknadspersonal så behövs även system och verktyg för att vara effektiv. Nu investerar man i CRM och Marketing Automation system, en förhållandevis låg kostnad i sin CAC men det är många delar som ska adderas till totalen. I de företag som har en tillväxt på över 40 % per år arbetar 24 % av personalstyrkan med sälj och marknad. De med störst tillväxt lägger mer kraft på marknadsföring. Vilka är utmaningarna som man står inför om man vill ha en tillväxt på över 40% som B2B-bolag?Våga ändra på processer och optimera Vad vi ser i Sverige generellt är en övertro i ingenjörskonsten. Man tror helt enkelt att bra produkter säljer av själva. Men det stämmer tyvärr inte alls. Man behöver absolut ha en någorlunda bra produkt, men du behöver få världen att upptäcka den. En annan utmaning är att många tillväxtbolag tror att marknaden är mer mogen än vad den är. På B2B-sidan tar det tyvärr längre tid. Det finns fortfarande en känsla av att beteendeförändring är riskfylld och vi kör vidare på våra stenciler och papper för att det har fungerat förr. Denna tröghet överraskar de flesta. Budskap Vi behöver veta vad vi ska säga till vår marknad och ha möjlighet att kunna skruva på det och anpassa det till vem som ska köpa det. Våga testa och utvärdera! Flexibilitet Man behöver bygga upp sin marknadsmaskin så att den är flexibel. Man ska inte investera alla sina pengar i sitt första försök – flexibilitet är A och O. Gasar man på en ny marknad och upptäcker att det inte går så bra eller får man alldeles för mycket fart så måste man kunna bromsa. Ibland blir det som att man laddar allt och hoppas på strike. Per Schlingman sa något klokt på en föreläsning jag lyssnade på: “Modern kommunikation är som att spela flipper – man måste vara agil och hålla kulan igång”. Uthållighet Det motsägelsefulla idag är ju att man måste vara lite envis med sin marknadsföring också. För att komma igenom bruset kan man inte fråga var leadsen är efter en kvart in i annonskampanjen. Så funkar inte algoritmer eller människor heller för den delen. De hoppar inte på det första de ser utan där behövs lite mer uthållighet. Man behöver fortfarande vara flexibel och kunna analysera för att dra ner på sådant som inte funkar. Skala upp Börjar det istället rulla in affärer så behöver man snabbt kunna skala upp. Att ha en förmågan att öka upp tempot och hantera många transaktioner och flöden samtidigt är viktigt. Det är såklart lättare att skala upp och ner rent digitalt. Börjar vi dock få fart på pipen inom SDR kan den typen av resurs vara svår att skala. För säljare kan man se till att man har en kultur där det är acceptabelt att testa och misslyckas med saker, men det ska också vara flexibelt att kunna ändra på arbetsuppgifterna. Effektivitet och hålla ner CAC över tid De som har högst tillväxt, har också investerat mer i sälj och marknad. Över tid vill vi ju självklart hålla nere den kostnaden (CAC). Här måste man kunna skapa ett högt mått av flexibilitet, speciellt när man skalar upp. Det är bra att ha koll på i vilket fas ditt bolag är. Är man en start up där VD eller grundare stänger alla affärer? Är man i ramp up fasen där man har skalat upp, har ordning och reda och experimenterar sig fram? Eller är man i scale up fasen, där man har nailat sitt erbjudande och har repetitiva framgångsrecept? Oavsett var du befinner dig så är det farligt att bygga en skalbar organisation för tidigt, då rinner pengarna iväg för fort. Tillväxt på nya marknader snabbt Mognadsgraden på marknaden har stor betydelse för ditt erbjudande. Börja bearbeta de marknader som är mogna först, fortsätt sedan till de som är lite mindre mogna och till sist kan du sälja på den omogna marknaden. En svensk marknad kan vara mogen medan i Tyskland totalt omogen. Det är viktigt att prioritera redan i början. När tillväxt är viktig vill man gärna in på nya marknader. Då är det bra att värma upp marknaden först. Här finns det delade meningar om man ska skicka en Country Manager med eller utan säljresurser eller bara en enskild säljare till den nya marknaden. Vi tycker man ska bygga upp en digital närvaro innan man börjar anställa personal. På så vis blir det en kortare säljprocess när det redan finns en pipedrive för den nya marknaden och säljare slipper börja från noll. Alla vill väll att det ska stå människor utanför butiken innan man öppnar den? Kvalitet i sin marknadsföring En annan utmaning är att efterfrågan på kvalitet ökar. Man behöver se ut som man är större än vad man är. Mycket det som syns utåt kopplat till sälj och marknad behöver ha bättre kvalitet och hänga ihop. Detta kan man lyssna mer om i en av våra tidigare poddar där vi pratar om varumärkeskännedom. Man måste se till att vara konsekvent i sin kommunikation och framtoning både i sin långsiktiga strategi och kortsiktig affärsgenerering. Merförsäljning Man behöver tänka igenom noga på sina programvaror och hur man som SaaS integrerar sin egna programvara med Marketing Automation och CRM system, så att man har koll på vad kunderna gör. Detta för att kunna arbeta med up sale, cross sales och eftermarknad. Det här såg vi exempelvis i rapporten ”Nordic B2B Software Growth Benchmark 2022”, att de företag som växte snabbast fokuserade till stor del på merförsäljning till sina befintliga kunder. Att sälja till sin befintliga kundbas kallas net revenue retention. För att skapa förutsättningar för detta behöver du ha en affärsmodell och produkt som gör det möjligt att expandera på två olika håll. Dels kan du sälja mer funktionalitet per användare och dels expandera användarbasen. Om du inte kan erbjuda kunder både mer funktionalitet och större användarbas riskerar köpet att vara över redan efter första försäljningen. På så vis missar du fördelarna med en lång kundrelation och möjligheten att erbjuda värde över tid. Om du har ett bra inflöde av nya kunder och säljer mer till din kunddatabas kommer du få en mer hälsosam tillväxt. Hur skapar jag mer tillväxt?Kortfattat handlar det om att ha rätt budskap och erbjudande till sina köpare. Man ska kunna vara agil och datadriven i sitt arbete. För att göra detta möjligt behöver du ha en digital sälj- och marknadsmaskin. Om du misslyckas här kan det få konsekvenser. Alla dessa delar arbetar nämligen tillsammans. Rätt budskap och erbjudande Vem är din idealkund och i vilka typer av organisationer kan din lösning erbjuda mest värde? Det är där du ska sälja. Analysera och välj ut din idealkund och förstå hur hon köper i den organisationen: Vem driver den interna köpprocessen? Köpprocessen måste man vara otroligt noga med att förstå, för det är där ditt erbjudandet ska fästa. Tänk utifrån och in! Vi har gjort ett helt avsnitt om värderesan som ni kan hitta här, där pratar vi om hur varje transaktion måste ge värde. Man vill kunna skapa innehåll som reflekterar budskapet men utan att behöva kosta för mycket. Contentstrategi i all ära men gör man inte grundjobbet så kommer man inte ha den långsiktiga framgången. Man behöver vara flexibel och våga ifrågasätta och analysera sin produkt och marknad. Agil datadriven metod Det vi på Business Reflex har tagit fasta vid är kvartalsfokus. Man bestämmer vad som är viktigt och vilka förbättringsåtgärder man behöver göra i kommande kvartal för att sedan bryta ner och arbeta agilt i två veckors sprintar. Marknadsföring kan jämföras lite som programvaruutveckling, det finns mycket att skruva på! Man måste hitta och skapa sig nya förmågor som gör det avgörande om man ska nå effektivitet och långsiktighet. Processen är densamma för sälj och marknad. Det är inte så svårt att få till om man börjar i rätt ände. Ett enat sälj och marknad som arbetar mot samma tillväxtmål Det gäller att man inte sätter upp KPI:er som skapar konkurrens mellan sälj och marknad. Detta ska vara ett gemensamhetsprojekt – alla ska hjälpa köparna att köpa. Vissa är bra på att skriva content och göra annonskampanjer på LinkedIn medan andra är bra på att vara ute och bearbeta kunderna face-to-face. Oavsett så arbetar alla mot samma mål. Detta borde vara självklart men tendensen är att de två avdelningarna glider ifrån varandra. Som VD behöver man sluta att se marknadsavdelningen och försäljningsavdelningen som en supply chain där marknadsförare ska “fixa lite leads” till säljare att följa upp på. Alla måste inse att köpresan är analog och digital parallellt och att det krävs att man jobbar tillsammans så att man servar kunden på alla ställen – det är då det genererar affärer. Hitta gemensamma mätningar att mäta framgångsfaktorn så att de inte glider ifrån varandra, exempelvis antalet nya kunder. En komplett infrastruktur för din tillväxt För att få igång din marknadsmaskin och driva den digitala affärsgenereringen behöver du en flexibel hemsida. Vissa spenderar miljoner på en hårdkodad hemsida som kräver en webbutvecklare varje gång man ska flytta en bild. Bygg inte en katedral som ska stå i 100 år när det kommer till din hemsida, den måste vara flexibel för att du inte ska gå från agil till galen. Analysera! Ha örat mot marken så att du har underlag för förändringar. Använd Google analytics, Google search console, effektiva sökordsoptimeringsprogram och programvaror som mäter användarupplevelsen för att nämna några. Marketing Automation och CRM måste hålla ihop och kunna expandera till eftermarknad över tid. Det är viktigt om man vill sälja mer till sin befintliga kundbas. Du och din marknadsavdelning behöver ha kompetens och effektiva verktyg för att skapa kvalitetstark grafisk design – allt från kampanjsidor, annonser och content. Att ha programvara som möjliggör samarbete mellan olika kompetenser är av stor vikt om man vill få fram kvalitetsäkrat resultat. Beroende på vad det är för säljkår så finns det även programvara för säljmöten. Är du ett bolag med stora affärer handlar mycket om kundinsikt. Digitala mötesplattformar (virtual selling) är specialiserade att stötta sälj och ersätter Google meet och Zoom. Detta kan göra underverk för säljprocessen när det skapas ett digitalt säljrum med all information samlat på ett och samma plats. Oberoende av var man befinner sig i sin tillväxtresa; start up, ramp up eller scale up, så gäller det att man har en företagskultur där det är okej att testa och göra misstag. Börja att arbeta med mer enkla plattformar till en början innan du skalar upp och köper dyra programvaror. Se inte marknad och sälj som en kostnadspost, se det som en investering. SammanfattningsvisVi rekommenderar att du börjar räkna på din CAC payback om du inte redan gjort det. Det är en kostnad som innehåller många delar och kräver en hel del arbete men det lönar sig i längden. Har du en bra koll på din CAC payback har du goda möjligheter att optimera den för nå ytterligare tillväxt. Ingenjörskonsten i all ära men för stor tilltro i en perfekt produkt – i en redan mättad marknad, genererar inte tillväxt. Se inte marknad och sälj som en kostnadspost, det är en investering. The post Podd #201 – CAC payback och hemligheten bakom mer tillväxt appeared first on Business Reflex.

21 Jun 202244min

Podd #200 – Varumärkesskydd och domäner

Podd #200 – Varumärkesskydd och domäner

Dagens gäst – Per AhlströmHur skyddar du ditt varumärke och hur kan du snabbt upptäcka ett intrång? I detta avsnitt av Sälj- och Marknadspodden träffar vi Per Ahlström på Ports Group som arbetat med varumärkesskydd i över 13 år – digitalt legalt och tekniskt. Idag arbetar han på Ports Group där han ger råd till kunder om hur man ska tänka kring varumärkesskydd. Det kan handla om domännamn, hur man registrerar sitt varumärke på olika marknader eller intrångsfrågor om någon registrerat någonting som är väldigt likt ens eget. Under avsnittet lär du dig bl.a: Vad du ska tänka på när du namnger ett nytt varumärke. Varför du alltid ska registrera domännamnet innan varumärket. Hur ett varumärkesskydd kan öka värdet på ditt bolaget. Missa inte detta otroligt viktiga ämne. Intervjun finns även sammanfattad i textform nedan. Varför behöver man ett varumärkesskydd?Alla de pengar man puttar in i sitt varumärke – all kommunikation som kostar massor av pengar skyddar man genom att man har ett varumärkesskydd. Detta för att man ska ha ensamrätt om sitt varumärke, logo, ord, ljud-jingle, färg eller andra uttryck. Mest handlar det om ett ord eller en logotyp. Registreringen innebär inte bara att man vill skydda sig själv utan även att man inte gör intrång på någon annans rättighet. Låt säga att du ska expandera på andra marknader och upptäcker att det redan existerar varumärken som är väldigt likt ditt eget. Man vill inte hamna i en situation där man tvingas byta namn. Man kan få en registrering automatisk för att varumärket är så pass inarbetat, men för att uppnå sådan grad av igenkänning behöver du vara i Google och Coca Cola’s klass tyvärr. Vad är ett varumärkesskydd?Som jag nämnde så finns det många olika former av varumärkesskydd. Allt handlar om att man har ett kännetecken i form av ett ord, en logotyp eller bara en figur av något slag. Jag brukar ta Nike’s logotyp som exempel. De har en logotyp för bara ordet Nike, en med ordet Nike och swoosh-logon som de har på många skor och sen använder de ibland endast swooshen utan text. De här är de vanligaste formerna och allt är naturligtvis varumärkesskyddat. Sen finns det extremiteter som ljud (Hemglass jingeln) och färg (Löfbergs lila kaffe). Varumärke, branding eller trademark?På svenska har vi bara ett ord – varumärke, medan man på engelska använder både branding och trademark. Detta kan lätt blandas ihop. Det vi arbetar med är trademark och hur man skyddar det. På vilka sätt kan man bli drabbad om man inte har ett varumärkesskydd?När man expanderar på nya marknader och glömmer registrera sitt varumärke kan man begå intrång på någon annans varumärke eller glömma att skydda sitt eget. Detta kan bidra till att man behöver byta sitt namn eller ha olika namn på olika marknader, vilket är lite av ett mardrömsscenario. Ett exempel på detta är när Burger King skulle lanseras i Australien och det redan fanns ett varumärke med samma namn. Det slutade med att de fick heta Hungry Jacks i Australien. Detta innebär en enorm kostnad när man behöver göra om alla restauranger, skyltar och förpackningar med ett annat namn. Det vi ofta kommer i kontakt med är att andra har piratkopierat ens produkt. Har man inte ett varumärkesskydd i grunden så finns det heller inga vapen att ta till. Vad ska man tänka på när man namnger ett nytt varumärke?Ett stort problem vid namngivningen är att man väljer ett namn som är alldeles för beskrivande. Det är det värsta vi i trademarkvärlden vet. Ett exempel på detta är om Spotify’s grundare istället valt att döpa sin musiktjänst till Musicstream. Det här är en trademarkmardröm då det inte går att skydda. Man kan inte få ensamrätt om någonting som alla kan göra. Istället ska man välja ett namn där man bara kan ana vad det handlar om. Ett bra exempel är Lätt och Lagom som bara ger en hint om produkten – något man inte blir så tjock av men är lätt att äta ungefär. Den bästa formen av varumärke är just dessa typer av namn. Vi kan konstatera att Spotify helt enkelt inte varit där de är idag om de valt att heta Musicstream. Registrera domän eller varumärke?En grundregel är att registrera sitt domännamn först och varumärket sen. Det är väldigt vanligt att man gör tvärtom. Det man ska veta är att alla varumärkesregistreringar som sker blir offentliga vilket kan innebära att oärliga företag som vill tjäna pengar på andra går in och registrerar det domännamnet som du precis registrerat som varumärke. Då sitter man i en situation där att man helt enkelt inte får tag på sitt domännamn. Domännamn och varumärke hänger mycket ihop. De företag som inte har sitt varumärke.com får det svårt att flyga internationellt. Vilka webbdomäner tycker du att man ska registrera och säkra upp?Den absolut viktigaste är .com adressen. Många känner nog till att det finns .net .tech .music .pizza osv. De nya domänerna lanserade för ca sju år sedan för att bredda valmöjligheten och inte göra .com så dominant. Det har blivit en liten förändring men .com fortsätter att vara den viktigaste internationellt. Det senaste decenniet har det varit en trend att man ska registrera alla möjliga domänändelser. Jag skulle rekommendera att registrera .com och de länder du är verksam i. Är det Norge och Danmark så ska du ha .no och .dk. Det är också bra att tänka 3-5 år framåt i tiden. Det är alla gånger värt att registrera .fr domänen ifall du kanske i framtiden vill verka i Frankrike. Gör detta i god tid. Hur blir man bra på att upptäcka om någon missbrukar ens varumärke?Det finns en uppsjö av tjänster för att hålla koll på sitt varumärke. Vi brukar rekommendera att man har en domänamns-bevakning som registrerar och varnar när det dyker upp ett domännamn som innehåller ens namn eller liknar ens namn. Det finns de som registrerar domännamn som liknar ditt bolagsnamn och skickar ut falska e-post. Det här händer inte bara stora bolag som Google eller Mcdonald’s utan sker på alla bolag – även vårt eget. På varumärkessidan behöver man ha en legal bevakning, alltså en varumärkesbevakning som håller koll på om det är någon som registrerar ett varumärke som är likt ditt egna. Då har man möjlighet att göra en invändning mot registreringen så att ens varumärke förblir intakt. Du nämnde falska e-post från bolagsdomäner som påminner om ens egna. Hur undviker man detta?De vanligaste varianterna är bl.a. bolag som jobbar med spoofing. Det handlar om att man sätter upp en VD’s mail (snabel-a) företagsadressen.com för att skicka till en ekonomiassistent eller ekonomichef och begära en utbetalning: “En brådskande överföring måste ske, kan du sätta in x antal miljoner kronor på detta konto”. Du upptäcker bedrägeriet när du trycker på “Svara” och ser mailadressen det egentligen är skickat ifrån. Ofta är det massor av krumelurer och en gmail-adress som man enkelt ser igenom. Detta kan du motverka rent tekniskt. Det är svårare när mailet kommer från en riktig domän. Ta vårt bolag Portsgroup som exempel. Byter man ut vårt o till en nolla så är det inte alltid att man noterar fejkadressens avvikelse. I de här fallen är det bra med en domännamns-bevakning så att man har koll på vad som registreras och hur det registreras. Vad är det för certifikat man kan utfärda för att få sin hemsida mer säker?Det du tänker på är säkerhetscertifikatet som syns i början av en URL-adress: https://. Idag ser man https på nästan alla webbplatser. Det betyder att webbplatsen är krypterad och allt som en besökare matar in på sajten är krypterad när det skickas över till den som äger sajten, t.ex. bankkoder och lösenord. Förr i tiden användes inte kryptering utan endast http-adress och saknade s:et som står för secure. Detta ser man väldigt sällan numera då Google alltid rankar sidor med https högre. För att läsa ett certifikat kan du trycka på det lilla hänglåset som sitter till vänster om URL-adressen. Där ser man när certifikatet är utfärdat och vem som har utfärdat det. Du kan på så vis kontrollera att du faktiskt är på den rätta och säkra hemsidan. Krypteringstekniken är svår att knäcka. Det finns några få certifikat-utfärdare, bl.a. DigiCert som nästan alla banker använder sig av. Sectigo är också en stor aktör och även Let’s Encrypt. Let’s Encrypt utfärdar certifikat gratis vilket är positivt. Nackdelen är samtidigt att om det är någon som ska göra bedrägerier så är det också Let’s Encrypt de använder. De som tar betalt för certifieringstjänsten gör först en validering och säkerställer att du är den du utger dig för att vara. Ska man ge någon tumregel till en användare så är det att man behöver se över certifikatet en extra gång om det är utfärdat av Let’s Encrypt, medan de andra är mer pålitliga. Som bolag ska man aldrig snåla på ett certifikat. Hur ska man göra om någon gör intrång på ens varumärke?Har man bevakningsfunktioner uppsatta så upptäcker man intrång väldigt tidigt. Många intrång börjar med ett mail som vi pratade om tidigare. Man behöver vara snabb och agera så fort man fått vetskapen om att ett varumärkesintrång har skett. Har man ett varumärkesskydd så har man också rätt till domännamnet på internet. Bara för att ett domännamn är ledigt innebär det inte att vem som helst kan använda det. Är ditt varumärke registrerat så har du ett varumärkesskydd i grunden och kan visa på att ett företag exempelvis försöker sälja domännamnet i ond tro eller använda det för att göra bedrägerier. Då har du väldigt stora rättigheter som varumärkesägare att ta över den domänen. Som vi nämnde tidigare ska man alltid börja med att registrera sin domän, man har dock sällan möjlighet att registrera alla möjliga kombinationer av ens varumärke. Det kan handla om att ha ett bindestreck på olika platser i namnet och det kommer säkert alltid finnas någon kombination av ens domännamn ledigt. Därför behöver man bevaka det. Har man ett varumärkesskydd i grunden så har man medel att ta till. Så fort man upptäckt intrånget behöver man agera snabbt. Man kontaktar hostingbolaget som har domänet registrerat och meddelar att det gör intrång på ens varumärke. På så vis kan man få det nedstängt eller överflyttat till sig själv. Vem har ansvaret för varumärkesskydd på företaget?Ansvaret för varumärket spänner sig över många olika företagsavdelningar och är såklart beroende på storleken på bolaget. I små bolag hamnar ansvaret för varumärkesskydd väldigt ofta på VD-nivå och i större bolag på CMO-nivå. IT-avdelningen är också inblandad, de sätter upp domännamnet och har koll på säkerheten runt webben. När det handlar om vilka varumärken man ska ha och i vilka länder man ska fokusera på så är det marknad som bär det största ansvaret. Vad har varumärkesskydd med bolagsvärdering att göra?Nu har vi pratat mycket om hur man ska skydda sig och vara proaktiv, men det man inte får glömma är bolagsvärdet. När du väl kommit in i en process då du ska ta in pengar eller kanske rent av sälja hela ditt bolag så är varumärkesskydd otroligt viktigt. För även om bara du verkar i Sverige så har en ny ägare säkerligen en helt ny vision för ditt varumärke. De vill kanske ta ditt bolag och sprida ut det i deras kanaler som redan finns – i hela Europa. Att i den situationen upptäcka att du bara har registrerat varumärket i Sverige skulle vara ett otroligt nederlag jämfört med att ha säkrat varumärket i hela Europa och kanske t.o.m. Kina, Australien och USA. Värderingen kommer slå betydligt högre då. Det är ju den roliga sidan i detta och som kanske är det viktigaste av allt. Vad är verified mark certificate?Verified mark certificate är ett samarbete mellan DigiCert och Google som är det största pilotbolaget i detta. Du känner säkert igen från Gmail att när du får ett mail från exempelvis en Per så kan man se bokstaven “P” i en rund symbol som avsändare-ikon. När du har ett Verified mark certificate kan du istället ha din logotyp i symbolen som kunder förhoppningsvis känner igen och känner en trygghet till. Att man visuellt kan se att mailet är från rätt avsändare är en bra validering men innebär också att den kommer med extremt höga krav för att få tillgång till. Kommer företag börja använda verified mark certificate?Google är vår största maktfaktor på internet så det som Google går med i brukar vanligtvis vara vägen de andra vandrar. Apple och Microsoft är ännu inte med i detta, men det är förmodligen bara en tidsfråga. Vår mailklient behöver stödja denna funktion för att visa upp logotypen. Gmail gör såklart det redan, men inte Microsoft Outlook eller Apple mail. Hur kan man arbeta med varumärkesskydd på sociala medier?Varumärkesskydd gäller precis lika mycket på exempelvis Facebook och Instagram som det gör på ens egna domän. Det krångliga är att dessa är privata bolag som har egna regler och bestämmelser. Det är svårare att upprätthålla varumärkesskyddet på sociala medier och få de privata aktörerna att agera. Lagen gäller även på sociala medier men det är svårare att följa upp. Vi hade en klient för ett par veckor sedan som hade fått sitt konto nedtaget väldigt godtyckligt. Anledningen var att någon hade anmält deras konto. Aktören, i det här fallet Instagram, stängde ner kontot utan några vidare efterforskningar om det var en korrekt anmälan. Det är alltså riskabelt och dumt att lägga all sin kommunikation på sociala medier. Något annat som gäller för Instagram som är värt att nämna är de runda profilikonerna. Få bolag har ett registrerat varumärkesskydd för den ikonen som börjar bli allt mer viktig. Det en igenkänningsfaktor och kan skapa ett starkt varumärke på sikt. Vad tycker du att man ska göra som VD på ett bolag efter att lyssnat på denna intervju?Man ska undersöka vilket varumärkesskydd man har idag. Många kanske har ett skydd men känner inte till det. Kanske var det den förra VD’n eller marknadschefen som satte upp det? Kontakta ett ombud likt oss på Ports Group, som kan hjälpa dig att göra en första analys. Finns det något skydd idag? Om inte, finns det någon annan som har ett varumärkesskydd som är väldigt likt ditt egna? Då finns det en risk i det och man får självklart rådgivning i hur man ska ta det vidare. Vi kan göra en ansökan så att varumärket förhoppningsvis blir registrerat eller så blir det lite bumpar på vägen som vi helt enkelt kan hjälpa dig att lösa. Hur får man kontakt med dig?Skicka ett mail till mig! Jag nås på per.ahlstrom(at)portsgroup.com The post Podd #200 – Varumärkesskydd och domäner appeared first on Business Reflex.

7 Jun 202245min

Podd #199 – Generera digitala affärer som B2B SaaS-bolaget Pitchflow

Podd #199 – Generera digitala affärer som B2B SaaS-bolaget Pitchflow

Dagens gäst – Ricard ChramerI det här avsnittet av Sälj och marknadspodden träffar vi Ricard Chramer – en entreprenör ut i fingerspetsarna som driver B2B SaaS-bolaget Pitchflow. Det är utmanande att få till en digital affärsgenerering som fungerar effektivt för B2B SaaS-bolag. Många vill få igång en snabb tillväxt men möter ofta hinder i just marknad och sälj. Ricard ger under avsnittet inspiration till andra som vill lyckas med sin sälj- och marknadsföring och kommer med konkreta tips på hur du samlar data – använder data – och lär dig av din data. Allt för att skapa effektivitet, bättre kundupplevelse och slutligen öka chanserna till order. Vill ni komma i kontakt med Ricard går det bra att följa honom på LinkedIn eller skicka ett mail till ricard.chramer@pitchflow.com. Mer information om Pitchflow och möjligheter att testa plattformen finns på www.pitchflow.com Se alla våra avsnitt av Sälj & Marknadspodden här > The post Podd #199 – Generera digitala affärer som B2B SaaS-bolaget Pitchflow appeared first on Business Reflex.

20 Mai 20221h 3min

Podd #198 – Så agerar snabbväxande mjukvarubolag

Podd #198 – Så agerar snabbväxande mjukvarubolag

Dagens gäst – Niklas Carling på MonterroI det här avsnittet av Sälj- och Marknadspodden får vi veta hur man ökar sina chanser att bli ett snabbväxande mjukvarubolag! Vår gäst Niklas Carling arbetar med tillväxtstrategi på Monterro som precis publicerat en omfattande rapport om nordiska SaaS-bolags tillväxt. Niklas sitter på en mängd insikter om vad som gör företag till “Growth Champions”, bolag som växer med över 40% per år. Det och mycket mer kommer han berätta för oss. Spetsa öronen extra ni som är sugna på tillväxt! Läs hela rapporten “Nordic B2B Software Growth Benchmark 2022” på Monterro’s hemsida. Psst.. Visste du att de företag som växer snabbast satsar på sälj- och marknadsföring? Det är vi experter på. Kontakta oss! The post Podd #198 – Så agerar snabbväxande mjukvarubolag appeared first on Business Reflex.

25 Apr 202248min

Podd #197 – Bygga varumärke inom B2B

Podd #197 – Bygga varumärke inom B2B

Dagens gäst – Pelle JosephsonVarför räcker det inte att endast prata om våra produkter och deras egenskaper med våra kunder? Varför är det så viktigt att bygga ett starkt varumärke inom B2B? Det och mycket mer kommer vi att ta upp i detta avsnitt av Sälj- och Marknadspodden där vi idag gästas av varumärkesgurun Pelle Josephson. Pelle har arbetat i gränslandet mellan marknadskommunikation och affärsutveckling under hela sitt arbetsliv och varit konsult på flera olika reklambyråer, bl.a. en längre tid på DDB. Idag driver han den egna marknadsbyrån Spaze relations. Lyssna på podden eller ta del av den skriftliga intervjun här. Läs gärna vårt blogginlägg om Vikten av att bygga ett starkt varumärke The post Podd #197 – Bygga varumärke inom B2B appeared first on Business Reflex.

13 Apr 202241min

Populært innen Business og økonomi

stopp-verden
dine-penger-pengeradet
lydartikler-fra-aftenposten
e24-podden
rss-penger-polser-og-politikk
rss-borsmorgen-okonominyhetene
utbytte
tid-er-penger-en-podcast-med-peter-warren
finansredaksjonen
okonomiamatorene
pengepodden-2
lederpodden
morgenkaffen-med-finansavisen
pengesnakk
rss-finansforum-2
rss-markedspuls-2
rss-investering-gjort-enkelt
livet-pa-veien-med-jan-erik-larssen
rss-impressions-2
lederskap-nhhs-podkast-om-ledelse